Monday 20 May 2013

WANG KERTAS DAN INFLASI


#Nilai wang kertas semakin jatuh dalam jangka masa panjang.#

Wang kertas (fiat money) adalah duit yang tiada nilai pada asalnya. Ia hanya berharga RM0.10 sen untuk kos membuatnya. Tetapi yang membuatkan ianya bernilai adalah kerana ia telah dijamin oleh pihak pemerintah (dalam konteks Malaysia, ianya dijamin oleh Kerajaan Malaysia). Jika tidak ianya tiada nilai dan hanyalah kertas semata-mata.

Wang kertas akan susut nilainya dalam jangka masa panjang. Ia adalah disebabkan wang kertas dikikis oleh kadar inflasi yang pada setiap tahun. Sebagai contoh, 18 tahun lepas 20 sen boleh membeli sepinggan nasi lemak. 10 sen boleh membeli segelas air sirap tetapi sekarang nasi lemak paling kurang berharga RM 1.50 (yang tiada lauk apa-apa kecuali sambal dan ¼ telur sahaja) dan air sirap pun berharga RM 1.00 segelas. Kadar susut nilai wang ringgit Malaysia hampir mencecah 700% selama 18 tahun.

Berbeza dengan nilai emas. Nilai emas hampir sama sejak zaman Rasulullah hinggalah sekarang. Pada zaman Nabi 1 Dinar (4.25g emas ketulenan 916) boleh membeli seekor kambing dan pada hari ini juga emas 1 Dinar boleh membeli seekor kambing (harga 1 dinar pada hari ini 1 Januari 2010 adalah lebih kurang RM 540).

Kita selalu cakap macam ini bila beli barang, 'harga barang sekarang dah naik la...klu dulu, rm1, macam2 boleh dapat...sekarang.....bla bla bla...' bila dah baca post ni, boleh la tukar cakap macam ni pulak 

'sekarang nilai wang kita makin jatuh la...nak beli barang yang sama, tapi kena beli dengan nilai mata wang yg tinggi'.. boleh tak macam tu ??? ;)

#kesimpulannya, bukan barang makin mahal, nilai mata wang kertas yang makin jatuh dari tahun ke tahun, tapi kalau emas??... fikir2kan...

Info ini dibawakan oleh GCP-ur Trusted Brands
Peneraju Emas Mampu Milik Bumiputra Muslim 100%

Anda berminat nak tahu lebih lanjut ?
SMS/CALL : 016-8313664
 Masih ragu-ragu dan tidak pasti tentang simpanan,pelaburan dan bisnes emas?


No comments:

Post a Comment